Anke van Hout
Een schilderij moet je kunnen afmaken in je hoofd. De meeste ideeƫn voor mijn schilderijen ontstaan vanuit iets realistisch, waarbij de natuur vaak inspiratiebron is; Hoe water stroomt, spiegeling in water, een foto gemaakt tijdens een wandeling, of ander beeldmateriaal. Dit kan het uitgangspunt zijn voor een schilderij. Tijdens het werken wordt het toeval toegelaten. Ik schilder in dunne doorzichtige lagen , die druipend op het doek of door het vloeien en schrapen van verf, een samenspel aangaan met kleur, vorm en betekenis . Vaak zijn de eerste lagen in acrylverf, later kan daar ook olieverf bij komen. Het schilderproces zelf is belangrijk, iedere laag, behandeling of vervolgstap leidt tot nieuwe associaties. Zo ontstaat een nieuw beeld, een imaginair landschap, een universele structuur in lijnen, druppels , ruimte en vlakken. Daarin kunnen nog wel landschappelijke elementen zichtbaar zijn, maar gaat het ook om de immateriƫle wereld van verf en kleur. Met een andere interpretatiemethode van vondsten uit werkelijkheid en herinnering. Een schilderij moet je kunnen afmaken in je hoofd .
 
Alles over Anke van Hout