Sonja Hillen
"Rond textiel, brei- en borduurwerk, hier gebruikt, hangt een sensibele, tactiele zelfs kwetsbare sfeer, vaak in relatie gebracht met het vrouwelijke. Alles samen gaat het om mixed media, waarin huishoudelijke materialen, dicht bij het dagelijkse leven, de boventoon voeren.
Met dit alles heeft het werk een zowel tedere als broze uitstraling, die door de stevige verankering zowel in het 'stoffelijke' als het 'nuchtere' en 'tragische' van het bestaan, nooit flauw of sentimenteel wordt. Integendeel, deze kunst kent een bijzondere aangrijpende resonantie."(tekst: Daan Van Speybroeck)
Materiaalgebruik speelt in mijn werk een grote rol. In zowel mijn twee- als driedimensionale werk pas ik dezelfde materialen toe. Deze komen uit mijn directe, eigen omgeving. Ze zijn herkenbaar: textiel of huishoudelijk materiaal. Vaak zijn de materialen van kunststof en hebben ze kleuren die herinneren aan de jaren ?60 en ?70 waarin ik opgroeide. De eigenschappen van de materialen doen een zodanig beroep op mij dat je kunt spreken van een zeer persoonlijk hergebruik. Maar ook kan ik op zoek gaan naar een materiaal dat mijn idee ondersteunt.
Zoals bijvoorbeeld huidkleurig kunstbont, dat de zachtheid van een net bevallen vrouwenbuik of borsten weergeeft.
Het werken met textiel, brei en borduurwerk is mij met de paplepel ingegoten.
Toch was het geen bewuste keuze om dit materiaal te gaan gebruiken. Ik ben er langzaam naar toe gegroeid. Uiteindelijk is dit het materiaal waarin ik me het best kan uitdrukken. Het werkproces gaat traag. Stap voor stap. Dat vind ik fijn, omdat ik dan heel makkelijk het beeld of mijn idee kan bijsturen.
Sinds een jaar of acht, ben ik beeldend kunstenaar. In mijn "vorige leven" was ik verpleegkundige.
Ik dacht dat ik mijn leven als een verpleegkundige ver achter mij had gelaten. Maar het word me steeds meer duidelijk dat dit niet de waarheid is.
Mijn belangstelling voor de mens, het menselijk lichaam, lichaamsdelen en organen en de manier waarop het functioneert, beïnvloedt mijn werkproces.
Het is niet alleen de fysieke weergave van de mens, maar ook de manier hoe wij, mensen, met elkaar omgaan, wat ik vertaal in mijn recente werk.
Een voorbeeld daarvan is "Gedachtenkwel". Een werk dat bestaat uit gebreide hersenen, liggend in een grijze plas.
Alles over Sonja Hillen