Rob Kaptein
Marlon Brando en Emily Dickinson. Hij groot, knap, een leider, sterk. Zij klein, onopvallend, volgzaam, broos. Hij beroemd, de godfather, een idool. Zij ongezien, een kluizenaar, icoon. Hij recht voor z?n raap met eigen wetten, niet te sturen, groots en meeslepend. Zij mijmerend over sneeuwlicht, een pasgeboren vogeltje schuilend in klimop. Hij idealistisch, op de bres voor de verdrukten en verschoppelingen. Zij filosofisch, onthecht van mening en moraal. Hij, uitbater van de psyche die in een willekeurige huid kruipt en deze vormt naar zijn hand, trekkend, duwend, buigend. Zij een visionair die in stilte de wereld aanschouwt en bevindingen borduurt, boetseert, schildert. Hij luidruchtig, recalcitrant, ongedurig, zij beschaafd, ontwikkeld, sereen. Hij, zoon van een verslaafde actrice. Zij, dochter van een gelovige purist. Hij slim, zij intelligent, hij emotioneel, zij gevoelig. Zij in het wit. Hij zwart. Zij kwijnt, hij barst. Hij schuurt. Zij schaaft. Een bloemschikster. Een greppelgraver. Hij robuust. Zij poëtisch en verfijnd. Bezie nu dan het werk van Rob Kaptein. Robuust. Poëtisch. En verfijnd. (Marian van der Noordt) Albert Einstein: "kijk diep in de natuur, en dan begrijp je alles beter" " In Europa ging de lente langzaam over in de zomer. Het begon in het warme zuiden met mimosa, en toen kwamen de bloeiende fruitbomen en de lelies, en werd het blauw van de lucht intenser. Je volgde die lucht naar het noorden waar de lente laat was. De kastanjebomen ontvouwden pas hun bladeren en droegen nog geen bloesems. En de lelies zaten nog in de knop. En toen je keek werden de bladeren van de kastanjebomen groter, dikker en overdekten de weg en het uitzicht over de weiden. Ze stonden nu in volle bloei langs de brede bospaden, en de lelies, die in het zuiden intussen al waren uitgebloeid, stonden in bloei. Er stond een witte lelie in een kleine tuin; hij had weinig blad, maar de witte bloem leek zich uit te spreiden over de horizon. En als je verder naar het noorden ging, was het voorjaar nog maar net begonnen. De tulpen, hele velden vol, stonden in bloei en de eenden hadden hun gele kuikentjes die snel achter de moeder aan peddelden door het stille water van de sloot. De lelies stonden nog in knop en de bomen waren nog kaal, en met het verstrijken van de dagen rijpte de lente. En de vlakke aarde, met haar weidse horizon en wolken die zo laag hingen dat je ze dacht te kunnen aanraken, strekte zich naar alle kanten uit. De lente was hier in haar volle glorie; er was geen onderscheid. De boom en jij en die eenden met hun kuikentjes, de tulpen en de weidse uitgestrektheid van de lucht - er was geen onderscheid. De intensiteit ervan maakten de kleuren van de tulpen, de lelies en de zachte groene bladeren zo levendig, zo nabij, dat de betekenis van alles bestond uit de bloemen, de man en de vrouw die voorbij reden op hun fietsen, en de kraai hoog in de lucht. Er bestaat geen wezenlijk onderscheid tussen het nieuwe gras, het kind en jezelf: we weten niet hoe we moeten kijken, en het kijken is de meditatie." Krishnamurti De kunst van de liefde Nu mijn schuur tot de grond toe is afgebrand kan ik voortaan de maan zien. Taoïstisch spreekwoord Sterf terwijl je nog leeft en wees volkomen dood. Doe dan wat je maar wilt: dat is allemaal goed. Bunan Kaptein zoekt o.a. de cross-over tussen fotografie en kunst en stelt al sinds de tachtiger jaren de co-existentie van mens en natuur aan de orde in zijn werk, dat zich beweegt tussen fotografie, sculptuur, en mensen wil betrekken en te activeren, reflecteren. Je zou mijn schalen kunnen opvatten als meditatie objecten; gratie, schoonheid, natuurlijkheid, liefde, stilte.. en overgave. De Kom, de vorm zou je kunnen zien en ervaren als een innerlijke houding van ontvankelijkheid. Ik heb er weinig of niets zelf persoonlijk 'ingestopt' , maar gewoon gevolgd en vertrouwt wat er ging ontstaan. Dat zo helder mogelijk laten worden, klinken, want het is net als een stemvork uiteindelijk, zoiets.. Het maakproces is voor mij creatie pur sang.. afstemming en verwondering in stilte. ik sta daar zelf niet in te regelen, met voorbedachte rade, opzet, bedoeling, het gebeurd al doende en dat gaf me vreugde.. het object IS gewoon. Het kan een object zijn om ermee te mediteren. Het maakt rustig, open, zonder dat er iets 'moet'. Het kan bijdragen in de afstemming, helderheid en concentratie.. in verering. " Ik ervaar dat de natuur, dat alle levensvormen met elkaar communiceren en ook met ons, omdat wij deel van het geheel uitmaken. Als we voor deze uitwisseling openstaan, kunnen we haar ook ontvangen. Maar we hebben onszelf in het middelpunt van het universum geplaatst en luisteren niet meer, terwijl alles de hele tijd aan het communiceren is. Naarmate we meer leren ontvangen wat liefde is, geven we tegelijkertijd iets grootst aan de andere levensvormen terug, om te beginnen een gevoel van respect en dankbaarheid." (uit: Aarde ik hou van jou. van Irene van Lippe-Biesterfeld) -- There is no death nor birth. That which is born is only the body. The body is the creation of the ego. But the ego is not ordinarily perceived without the body. It is always identified with the body. If a man considers he is born he cannot avoid the fear of death. Let him find out if he has been born or if the Self has any birth. He will discover that the Self always exists, that the body which is born resolves itself into thought and that the emergence of thought is the root of all mischief. Find where from thoughts emerge. Then you will abide in the ever-present inmost Self and be free from the idea of birth or the fear of death. (words of Ramana Maharshi - http://luthar.com/2010/01/11/on-death-and-dying-words-of-bhagavan-sri-ramana-maharshi/ ) --- "Shapiro hat den Baigneur in New York (Cézanne) überzeugend interpretiert: Zwei entgegengesetzte Themen sind in einem Körper vereint ; dieser Gegensatz erscheint auch im Wesen von Himmel und Erde, der Himmel dunstig, die Erde fester un körperhaft. Das Drama des Ichs, der Widerstreit der Leidenschaften und das betrachtenden Geistes, der Aktivität und das einsamen, passiven Ichs ist hier dargestellt. Das passiv betrachtende Geistige behält schiedlich die Oberhand, doch bleibt der Körper in der Farbe warm, in seine Haltung kraftvoll, während die Welt, eine leere H¨lle, fern und kühl ist" (bron: Paul Cézanne - Die Badenden.. ) herkenning met thematiek: " Mit dieser 'Statue in einer landschaft' scheint er eine Verschmelzung und mögliche Lösung für den Zwiespalt in der Natur der Menschen gefunden zu haben, für die Schwierigkeit Geist und Materie, das Sakrale mit dem Profanen zu vereinen." The seeker is he who is in search of himself. Give up all questions except one: ?Who am I?? After all, the only fact you are sure of is that you are. The ?I am? is certain. The ?I am this? is not. Struggle to find out what you are in reality. To know what you are, you must first investigate and know what you are not. Discover all that you are not -- body, feelings thoughts, time, space, this or that -- nothing, concrete or abstract, which you perceive can be you. The very act of perceiving shows that you are not what you perceive. The clearer you understand on the level of mind you can be described in negative terms only, the quicker will you come to the end of your search and realise that you are the limitless being. Sri Nisargadatta Maharaj
 
Alles over Rob Kaptein